ZEMPPARI

ASIANTUNTIJAPALVELUT

VAIKUTTAMISTOIMINTA

Tiedote: Isossa Omenassa aloittaa uusi nuorten oma järjestyksenvalvoja

Nuorten saatavilla, apuna ja tukena toimiva nuorten oma järjestyksenvalvoja (noja) on koettu Isossa Omenassa tärkeäksi työmuodoksi. Aikaisemman nojan siirryttyä uusiin tehtäviin Isoon Omenaan koulutettiin uusi noja jatkamaan tärkeää työtä. Uutena nojana työskentelevä Patrick valmistuu virallisesti tehtäväänsä 9.1.

Patrick on saanut erityistä koulutusta tehtäväänsä nojana Nuorten Palvelu ry:ltä sekä työaikaa nuorten kanssa toimimiseen normaalien järjestyksenvalvojien tehtävien lisäksi. Patrick odottaa uuden työnsä tuomia kohtaamisia nuorten kanssa innolla, mutta häntä jännittää hieman, miten nuoret ottavat hänet vastaan. Hän toivoo, että nuoret tulevat moikkaamaan ja kysymään asiasta lisää. Jos joku asia huolettaa tai mietityttää, on Patrick aina apuna. Myös muut järjestyksenvalvojat ovat nuorten saatavilla entiseen tapaan.

”Suomen ensimmäinen noja aloitti Isossa Omenassa tammikuussa 2016. Saimme toiminnasta nopeasti erittäin hyviä kokemuksia: nojat ovat kauppakeskuksessa aikaa viettäville nuorille turvallisia ja tuttuja aikuisia, mutta nojien toiminta rauhoittaa myös koko kauppakeskuksen arkea. Meille on tärkeää, että noja-toiminta jatkuu Isossa Omenassa uusien nojien myötä. Olemme ottaneet nojat käyttöön myös useissa muissa kauppakeskuksissamme ympäri Suomea”, Cityconin kauppakeskuspäällikkö Siim Rosenthal sanoo.

”Iso Omena on erittäin hyvä esimerkki nuoret huomioivasta kauppakeskuksesta.” Kiittää Ilkka Puomilahti Nuorten Palvelu ry:stä. ”Nuoret ovat saaneet suunnitella Ison Omenan laajennusta yhdessä arkkitehtien kanssa, nuorten kanssa on yövytty kauppakeskuksessa toiminnallisen ohjelman parissa ja nuorten kanssa on tehty yhteisiä pelisääntöjä kauppakeskuksessa käyttäytymiseen. Myös yhteistyöverkosto toimii Isossa Omenassa erinomaisesti esimerkiksi nuorisotoimen, vartioinnin ja poliisin yhteistoimin.”

Noja-työmuoto on kehittynyt Nuorten Palvelu ry:n, Cityconin ja Securitaksen yhteistyössä. Kokemukset ovat olleet positiivisia ja noja-toiminta on vakiintunut viralliseksi Securitaksen työmuodoksi. ”Securitaksen tehtävänä on tarjota asiakkailleen ennakoivia ja laadukkaita turvallisuuspalveluja, jotka sopivat asiakkaan tarpeisiin. Haluamme kyetä vastaamaan myös nuorten tarpeisiin olemalla heille läsnä ja luomaan luottamukselliset välit, sekä kasvattamaan molemminpuolista kunnioitusta.” kertoo Securitaksen palveluesimies Tomi Matson. ”Nuorten mielikuva yksityisestä turvallisuusalasta sekä vartijoista ja järjestyksenvalvojista on noja-toiminnan myötä muuttunut positiivisemmaksi, koska nuoret kokevat voivansa lähestyä meitä helpommin. Tästä syystä halusimme kouluttaa Isoon Omenaan uuden nojan.”

Lisätietoja Nojan toiminnasta: https://nuortenpalvelu.fi/hankkeet/toiminta/nuortenreviireilla/nuorten-oma-jarjestyksenvalvoja/
Citycon Oyj: Siim Rosenthal, puh. 020 7664 464, siim.rosenthal@citycon.com
Nuorten Palvelu ry: Ilkka Puomilahti, puh. 0447300228, ilkka.puomilahti@nuortenpalvelu.fi

Nuorten Palvelu ry